Najzdrowsze polskie warzywa i owoce

Dziś chciałabym Wam opowiedzieć o moich TOP 5 polskich warzywach i TOP 5 polskich owocach, które według mnie zasługują na wyróżnienie. Oczywiście wszystkie polskie warzywa i owoce zasługują na włączenie do jadłospisu. Niemniej według mnie niektóre posiadają właściwości i cechy, które każdy powinien znać 🙂 W związku z moim udziałem w kampanii “Warzywa i Owoce – na szczęście”, postanowiłam podzielić się moimi wyborami.

 

Zapraszam również do obejrzenia materiału VIDEO na YouTube:

 

 

  • Szpinak – jest bogaty w przeciwutleniacze, które mogą zmniejszać ryzyko chorób przewlekłych, zmniejszając czynniki ryzyka, takie jak wysokie ciśnienie krwi.
    • Zawiera wysoką zawartość witaminy C, oraz innych antyoksydantów – chronią przed starzeniem się. Najmniej witaminy C traci szpinak pakowany w atmosferze ochronnej, ale im jest świeższy, tym więcej cennych antyoksydantów się w nim znajduje. Surowy szpinak traci około połowę z nich w trakcie gotowania, dlatego warto jeść go na surowo!

 

  • Marchew – ma szczególnie wysoką zawartość beta-karotenu, który może przekształcić się w organizmie w witaminę A. Wysoka zawartość przeciwutleniaczy może pomóc zmniejszyć ryzyko raka płuc i prostaty.
    • To źródło beta-karotenu. Ale nie tylko on spośród występujących w marchwi fitoskładników ma tu znaczenie. W świecie nauki rozgłos zyskują poliacetyleny. Niektóre z nich w badaniach laboratoryjnych okazały się hamować rozwój raka okrężnicy, mają również działanie hamujące powstawanie skrzepów krwi, a także przeciwzapalne. Poza tym marchew jest wyjątkowo bogatym źródłem witaminy A – jedna szklanka to aż 113% dziennego zapotrzebowania na ten składnik!

 

  • Brokuł – to warzywo krzyżowe, które zawiera sulforafan, związek, który może zapobiegać rozwojowi raka. Jedzenie brokułów może również pomóc zmniejszyć ryzyko chorób przewlekłych, chroniąc przed stresem oksydacyjnym.
    • Brokuł to jedno z zielonych warzyw o największych korzyściach dla zdrowia. Jest bogatym źródłem witamin K, C oraz E i A. Kombinacja wysokich zawartości witamin K oraz A może rozwiązać problem z niedoborami witaminy D – te pierwsze regulują jej metabolizm, i zapobiega skutkom przedawkowania. Dlatego brokuł jest odpowiedni dla osób przyjmujących suplementy witaminy D i w zapobieganiu osteoporozie. 1 szklanka brokułów to również 1/5 naszego dziennego zapotrzebowania na błonnik. Dlatego zalecany jest osobom, walczącym z wysokim poziomem cholesterolu – włókna roślinne wiążą tłuszcze w świetle przewodu pokarmowego, i ograniczają jego wchłanianie.

 

  • Jarmuż – jest bogaty w witaminy A, C i K, a także przeciwutleniacze. Badania pokazują, że picie soku z jarmużu może obniżyć ciśnienie krwi i poziom cholesterolu LDL, jednocześnie podnosząc poziom cholesterolu HDL.
    • Podobnie, jak brokuły, jarmuż zawiera mnóstwo witamin K i C, a także sulforafanu. Ale nie tylko. W pierzastych jarmużowych liściach kryje się również spora dawka wapnia. W 100 g jarmużu jest go nawet więcej niż w podobnej ilości krowiego mleka. Ponieważ jednocześnie zawiera sporo żelaza, sprawdzi się w diecie osób, które nie jedzą produktów pochodzenia zwierzęcego.
    • Oprócz witaminy C, w jarmużu znajdziemy i inne antyoksydanty, w tym przede wszystkim kwercetynę. Przy tym jarmuż to dobre źródło karotenoidów, które dbają zarówno o wygląd naszej skóry, jak i dobry wzrok.

 

  • Szparagi – są szczególnie bogate w kwas foliowy. Szparagi mogą wspierać funkcje wątroby i zmniejszać ryzyko toksyczności. 1 porcja, mieszcząca się w jednej szklance to zaledwie 40 kalorii i aż:
    • 101% zapotrzebowania na witaminę K
    • 67% zapotrzebowania na kwas foliowy
    • 33% zapotrzebowania na miedź
    • 24% zapotrzebowania na witaminę B1
    • Szparagi zawierają również znaczne ilości innych witamin – B2, C, E, A, B6 a także pierwiastków, takich jak magnez, potas, żelazo oraz fosfor. Szparagi najlepiej spożywać do 48 godzin po zakupieniu. To bardzo aktywne metabolicznie warzywo, które nawet po zerwaniu wciąż jest „żywe” i oddycha – dlatego łatwo traci wodę i twardnieje.

 

  • Jagody – są bogate w kilka ważnych składników odżywczych. Mają wysoką zdolność przeciwutleniającą i właściwości wzmacniające odporność, które mogą chronić organizm przed chorobą.
    • zawierają sporą ilość antocyjanów, pełniących w organizmie funkcje ochronne. W swoim składzie posiadają również witaminy A, C i E, które również pozytywnie wpływają na nasze zdrowie. Co więcej, jagody doskonale oczyszczają organizm z nadmiaru wolnych rodników, co oznacza, że zapobiegają miażdżycy naczyń krwionośnych, niewydolności wieńcowej, zmianom stawowym, a także zaćmie, spadkowi oporności i nadmiernemu starzeniu się komórek.

 

  • Jabłka – są bardzo pożywne. Ich składniki odżywcze, przeciwutleniacze i błonnik mogą zmniejszyć ryzyko niektórych chorób i poprawić trawienie.
    • Ulubiony owoc Polaków zawiera: witaminy C, B1, B2, B3, B5, B6, B9, A, E, D i K, β-Karoten, likopen i minerały: kwercetynę i pektynę. Świeże jabłka są również źródłem węglowodanów (w tym błonnika). Jabłka spożywane na surowo mają niską wartość indeksu glikemicznego, dzięki czemu zaleca się je w szczególności osobom chorującym na cukrzycę lub hiperglikemię.

 

  • Truskawki – są bogate w wiele przeciwutleniaczy. Ich spożywanie może pomóc kontrolować poziom cukru we krwi i zmniejszyć ryzyko niektórych chorób dietozależnych.
    • Truskawki są źródłem wielu ważnych witamin i minerałów m.in.: C, A, PP, B1, B2 oraz wapnia, fosforu i żelaza. Jedzenie tych owoców lekarze polecają przede wszystkim: reumatykom, cierpiącym na schorzenia wątroby i nerek, a także osobom z wysokim ciśnieniem.

 

  • Ciemne winogrona – czerwone i fioletowe winogrona są bogate w składniki i związki roślinne, które mogą zmniejszać stany zapalne i zmniejszać ryzyko choroby.
    • Winogrona zawierają resweratrol czyli przeciwutleniacz, który przez obniżanie ciśnienia krwi i zapobieganie powstawaniu skrzepów obniża ryzyko wystąpienia chorób serca. Ten sam antyoksydant może zapobiec rozwojowi raka piersi, żołądka i okrężnicy.
    • Ciekawostka: najwięcej resweratrolu zawierają skórki winogron i właśnie dlatego wina czerwone, które powstają z fermentacji również i skórek tych owoców, są zdrowsze niż wina białe.

 

  • Wiśnie – są bogate w składniki odżywcze i przeciwutleniacze. Zawierają również melatoninę, która może poprawić jakość snu.
    • Są źródłem witaminy C. Wiśnie obniżają tak zwany “zły” cholesterol oraz tłuszcz brzuszny. Zawarta w nich kumaryna działa uspokajająco, rozkurczowo na mięśnie gładkie, przeciwbólowo i przeciwobrzękowo, hamuje też rozwój bakterii, wirusów oraz grzybów.
No Comments

SMAKOWAŁO? ZRÓB ZDJĘCIE I WSTAW JE W KOMENTARZU ;)

Odwiedź mnie na INSTAGRAMIE